Co (ne)pít při kojení

Strava a pitný režim během kojení není zas tak velká věda, jak se může zdát. Je ale fajan vědět, na co si dát pozor. V minulém článku jsme se dopodrobna podívali na to, jaký je vztah mezi jídlem a mateřským mlékem a jak se v období kojení stravovat, aby Vám i vašemu miminku bylo co možná nejlépe. Pokud jste ho ještě nečetla, určitě mrkněte nejdříve na něj. Dnes si zaměříme na to, co během kojení pít nebo naopak nepít.

Pitný režim je základ

Opět základní pravidlo, stejně jako při stravě – nezapomínejte pít!

Mnohdy jsme, obzvlášť s malým miminkem ale i s větším batoletem, v jednom kole a zapomínáme, že vlastně musíme nejen jíst, ale hlavně pít. Není potřeba pitný režim předimenzovat, ale je důležité si uvědomit, že tekutiny z Vašeho těla odcházejí v podobě mléka, je tedy potřeba vypít minimálně navíc to, co použijete na produkci mléka, zjednodušeně řečeno. Takže když nakojíte půl litru mléka za den, musíte o to víc také doplnit tekutiny Vašemu vlastnímu tělu, aby mělo z čeho vyrábět a mohlo mléka vyrobit dostatek. Někoho přepadá žízeň přímo u kojení, je proto fajn mít u sebe připravený hrneček s čajem nebo sklenici s vodou či jiným Vaším oblíbeným pitím. Někdo naopak nemá žízeň vůbec a s hrůzou večer zjišťuje, že vlastně za celý den mnoho nevypil.

Pro takové z Vás mám jednoduchou radu. Promyslete, kolik byste za den měla vypít, a připravte si už ráno džbánek s vodou, kterou budete mít za cíl během dne vypít.

Jak poznám, že piju málo?

Já to na sobě poznám většinou tak, že mě začne bolet hlava. Uvědomím, že jsem toho za den moc nenapila a jdu to napravit.

Důležité je také sledovat, jaká je Vaše moč – zda má typicky světle žlutou barvu nebo je spíše tmavá. To druhé už je známkou počínající dehydratace. A na tu pozor. Nemůžete tvořit dostatečné množství mléka, když Vaše tělo je dehydratované.

Moč a čůrání je ostatně nejlepším ukazatelem i stavu Vašeho miminka,co se dostatečného příjmu tekutin týká. Jak poznáte nejlépe, že Vaše miminko přijímá dostatek mateřského mléka? No právě podle toho, že dostatečně čůrá a moč je světlá. Více najdete v programu – Mám málo mléka, jak to poznám a co s tím.

Ženy často řeší, kolik by mělo jejich kojené miminko vypít. Existují nějaké průměrné tabulkové údaje.

Mnohem důležitější než tato informace je ale pro mě fakt, že je miminko u prsu spokojené, dobře přisáté, napije se do sytostidostatečně čůrá. Proč není dobrý nápad miminko vážit před a po kojení a jak správně při kojení postupovat jsem sepsala ve svém e-booku Jak na pohodové kojení, který velmi doporučují jak všem kojícím maminkám, tak těhotným ženám, které se chtějí na příchod miminka a kojení dobře připravit. Věřím, že v něm najdete odpovědi na většinu Vašich otázek ohledně kojení.

Co je tedy vhodné během kojení pít a čemu se raději vyhnout?

Opět platí, hledejme zdravé varianty. Slazené chemické limonády proto nebudou to pravé ani pro miminko ani pro Vás. Ale to určitě každá víte a dokážete se rozhodnout sama za sebe i za miminko.

Voda, štávy a džusy jsou zdravou variantou

Čistá voda nebo šťáva, ovocné či zeleninové džusy jsou dobrou a zdravou variantou pro Vás i Vaše miminko. Mnohdy panují obavy právě z ovocných džusů s ohledem na alergie na ovoce, ze kterého jsou vyrobené. Opět platí to, co jsem uvedla v článku o stravě – nemusíte se dopředu bát ani častých alergenů (např. rajčata, papriky, citrusy, tropické ovoce, kiwi, jahody a další), pokud právě Vám nepůsobí obtíže. Naopak, pro miminko je nejbezpečnější, pokud se s nimi setká právě skrze mateřské mléko. I zavádění alergenů přímo do stravy děťátka je vhodnější v době, kdy je ještě kojené.

Perlivé nápoje

Častý mýtus je, že by se při kojení neměly pít perlivé nápoje, protože miminko pak bolí bříško. Tady nutno opět zdůraznit, jak už jsem popisovala v článku věnovaném stravě při kojení, že mléčné žlázy produkují mléko z krve, co tedy ze stravy přejde do krve, přejde také s velkou pravděpodobností do mléka. Bublinky oxidu uhličité z nápoje to tím pádem logicky nejsou. Ty mohou nadělat neplechu ve Vašem zažívacím ústrojí, do krve se už ale nemají jak dostat a tím pádem ani formou mléka do bříška miminka. Bublinek se tedy bát nemusíte a s klidem si můžete dát např. sycenou vodu nebo minerálku.

Čaje nebo káva?

Černý a zelený čaj se může pít, ale úplně to nepřehánějte s jeho množstvím, asi tak 1 – 3 šálky denně. To samé platí o kávě, doporučuje se nepřekročit dávku 300mg za den. Samozřejmě sledujte, co na to Vaše miminko, pokud začne být podrážděné nebo hůře spát, možná mu tyto stimulanty nesedly.

Dopřát si ale můžete bylinkové čaje – chybu neuděláte, pokud zvolíte bylinnou směs pro těhotné a kojící ženy. Tam máte jistotu, že bylinky jsou pro Vaše děťátko bezpečné. Nedá se totiž obecně říct, že můžete jakékoliv bylinky a v jakékoliv množství, protože jsou to „přece jen bylinky“. Nezapomeňte, že bylinky mohou být velmi silné a účinné léčivky a měly by se užívat, pouze pokud jste si opravdu jistá jejich vhodností, účinkem a dávkováním. Jen jeden bod u kojících čajů, před kterým se můžete mít na pozoru. Tyto směsi obsahují jak bylinky na podporu laktace jako je např. jestřabina, tak často také anýz a fenykl, které jednak podporují laktaci a jednak působí blahodárně na bolesti bříška, u některých miminek ale zkušenosti ukazují, že zejména fenykl může mít účinky úplně opačné a zrovna Vaše děťátko možná po něm bolí bříško. Opět je tedy potřeba vyzkoušet.

Pozor, vyhněte se mátě a šalvěji, ty snižují produkci mateřského mléka, ale i dalším bylinkám jako jsou např. třapatka, třezalka, pelyněk.

Z běžně užívaných bylinek jsou pak bezpečné – meduňka, na kterou já nedám dopustit, protože čaj z meduňky krásně uklidňuje a to my maminky potřebujeme velmi často, mateřídouška, lípa, heřmánek, dobromysl, jahodník, maliník a další. Určitě je dobré každou bylinku zvlášť zkonzultovat s odborníkem nebo zapátrat v literatuře.

Kravské mléko

Specifickou je v tomto kravské mléko. Může se stát, že Vaše miminko bude mít alergii na bílkovinu kravského mléka (ABKM). Je to nemoc často citovaná, protože zoufalé maminky, jejichž miminko pláče bolestí bříška (nebo si to tak vysvětlují) se chytají každého stébla. Nutno ale dodat, že tato nemoc postihuje pouze 1-3% miminek.

V 90 % případů se projeví už v prvních 3 měsících života, jen vzácně vzniká po 1. roce života. Mezi klinické projevy patří především krev a hlen ve stolici, popř. mírné průjmy. Méně často se projevuje vyrážkou. Abychom mohli tuto nemoc diagnostikovat, je potřeba na 2-4 týdny ze stravy vyloučit veškeré mléčné výrobky a po vymizení příznaků postupně opět podávat. Pokud se ABKM potvrdí, u plně kojených dětí se doporučuje, aby matka vyloučila ze stravy mléčné výrobky. ABKM má dobrou prognózu – v 1. roce vymizí u 50 % dětí a v 6 letech u 90 %.

S mlékem souvisí i další porucha a tou je intolerance laktózy. Jedná se vlastně o nesnášenlivost mléčného cukru (laktózy). Není to tedy reakce imunologická jako v případě alergie na mléko, ale metabolická. V těle totiž chybí enzym s názvem laktáza, který je zodpovědný za štěpení mléčného cukru uvnitř střev. Pokud nedojde k jeho rozštěpení, nevstřebá se a zůstane ve střevech, kde následně kvasí a způsobuje nepříjemné obtíže. Projevuje se bolestmi břicha, nadýmáním, průjmy, zvracením, tedy tím, s čím se dříve nebo později setká každé miminko, samotná laktózová intolerance je však u miminek velmi vzácná. Při laktózové intoleranci mají dobrý vliv probiotika nebo podávání přímo enzymu laktázy. Není tedy nutné ukončovat kojení. V každém případě však obojí, jak ABKM tak intoleranci laktózy, konzultujte s lékařem.

Pokud mléko snášíte dobře a Vaše miminko také, můžete jej s klidem pít. Není to ale na druhou stranu nikterak nutné. Pití kravského mléka nikterak neovlivňuje úspěšnost Vaší vlastní laktace aneb, jak víme, Vaše mateřské mléko se tvoří z krve, je tedy jedno zda kravské mléko pijete nebo nikoliv, pokud máte jinak dostatek živin a tekutin.

Mohu si dát občas skleničku?

Téma alkoholu a kojení je do značné míry kontroverzní. Přestože o škodlivosti alkoholu v těhotenství asi málokdo pochybuje, i tak jsou ženy, které si sem tam dají malé pivo či deci vína. V těhotenství se veškeré látky obsažené v krvi, tedy i alkohol, dostávají do těla miminka. Při kojení, se látky obsažené v krvi dostávají do mateřského mléka. Pokud tedy v krvi máte alkohol, máte ho i v mléce a přijme ho i Vaše miminko. To je fakt. Otázka je, jak velké množství lze ještě považovat za bezpečné, případně jak načasovat kojení a případné pití alkoholu.

A protože jsem vědec, pojďme se podívat, co o vztahu alkoholu a kojení říkají vědecké studie. Pro mě totiž není relevantní, že sousedovic Máňa pila a její dítě je zdravé – buď měla Máňa stěstí nebo si případné následky nespojí s alkoholem nebo se následky projeví později a nebo to skutečně žádné následky nemá. To ale opravdu nezjistíme v internetových diskuzích maminek. Takže pozor na to. To platí samozřejmě o jakémkoliv jiném tématu.

Dostupné studie uvádí, že množství alkoholu v mateřském mléce se podobá tomu v krvi matky, a proto tak nepředstavuje pro dítě výraznější zátěž, přestože dětský organismus zpracovává alkohol dvakrát pomaleji než u dospělých. Alkohol ale může snižovat tvorbu mléka a také spouštěcí reflex, takže tak úplně bez rizika to není. Ukázalo se také, že alkohol měl vliv na spánek miminek, který byl kratší nebo více přerušovaný.

Pokud si žena dá občas skleničku, nemělo by to představovat problém. Je dobré však mít na paměti, že některé děti mohou být na alkohol citlivější než jiné.

Pokud si chce být maminka opravdu jistá, že svému miminku nepředá žádný alkohol, měla by počkat 2-4 hodiny po konzumaci alkoholu (podle množství vypitého alkoholu) a pak může s klidem nakojit.

Důležité je ale také zmínit, že přestože bývá často doporučováno pivo pro podporu laktace, tyto účinky nebyly nikdy vědecky prokázány.

Každopádně bych chtěla zdůraznit, že pokud je pro Vás abstinence velký problém a kvůli občasnému napití zvažujete odstavení miminka, tak to rozhodně není na místě. Děťátko bude rozhodně lépe prospívat, když Vy budete spokojená a občas se s mírou napijete, ale budete dál kojit, než když bude na umělém mléce.

Tedy shrnuto, podle mě – nejlepší je kojit a nepít, ale lepší je pít a kojit než pít a nekojit.

Co říci závěrem?

Ráda bych, aby mé dva články o tom, co během kojení (ne)jíst(ne)pít přinesly do Vaší mysli hlavně uklidnění v tom, že strava a pitný režim kojící ženy se až tak zásadně neliší od období, kdy nekojíte. Jen je to období, kdy si většina z nás začne dávat větši pozor na zdravé potraviny a nápoje. Protože přeci jen, sebe nějak ošidíme, ale miminku už ublížit nechceme. Vyhýbejte se jen věcem, které prokazatelně Vám nebo Vašemu děťátku škodí a spíše než na přílišnou kontrolu toho, co sníte a vypijete, se zaměřte na krásné okamžiky, které spolu se svým děťátkem během kojení můžete zažívat.

Již několik let se intenzívně věnuji kojení a laktačnímu poradenství, mou velkou vášní je poznávat zákonitosti, propojovat odborné znalosti a mateřskou intuici a díky tomu úspěšně pomáhám maminkám, aby mohly kojit své děti a cítily se přitom šťastně, spokojeně a vyrovnaně. Co Vám mohu nabídnout se podívejte zde . Jak jsem se k tomuto nádhernému poslání dostala, si přečtěte zde >> Kromě toho jsem také nadšená cestovatelka a profesí zooložka která vede Projekt Tarsius.

Získejte pravidelný přísun tipů a podpory ke kojení a péči o miminko

Zaregistrujte se a obdržíte je pravidelně přímo na Váš e-mail